هپاتیت B چیست

هپاتیت B  چیست

هپاتیت B نوعی عفونت کبدی است که توسط ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می شود. عفونت HBV باعث التهاب کبد می شود. هنگامی که کبد التهاب دارد یا آسیب دیده است، عملکرد آن ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد.

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت HBV، واکسیناسیون است. واکسن های ایمن و موثر در دسترس هستند و به عنوان یک خدمات پیشگیرانه توسط مراکز بهداشتی پوشش داده می شوند.

هپاتیت B زمانی منتقل می شود که خون، منی یا سایر مایعات بدن از یک فرد عفونت دار HBV وارد بدن کسی می شود که عفونت ندارد. این ممکن است از طریق تماس جنسی، به اشتراک گذاری سرنگ و یا دیگر تجهیزات تزریق مواد مخدر و یا از طریق مادر به نوزاد در زمان تولد رخ دهد.

برای برخی از افراد، عفونت HBV بیماری حاد یا کوتاه مدت است؛ برای دیگران، ممکن است به عفونت مزمن طولانی مدت تبدیل شود. خطر عفونت مزمن با سن در زمان عفونت مرتبط است: تقریباً 90٪ از نوزادان عفونت دار به صورت مزمن ، عفونت دار شده ولی در بین بزرگسالان 2-6٪ هستند.

هپاتیت B مزمن می تواند منجر به سیروز کبدی و ازبین رفتن بافت کبد ودر نهایت از کار افتادن کبد و در بیشتر اوقات منجر به مرگ شود.

هپاتیت B با یک آزمایش ساده خون تشخیص داده می شود که می تواند عفونت HBV را سال ها قبل از بروز علائم و حتی قبل از زمانی که ویروس باعث آسیب کبد شود، شناسایی کند

درمانی برای هپاتیت B وجود ندارد، اما چندین داروی تأیید شده توسط FDA برای درمان عفونت HBV وجود دارد. افرادی که هپاتیت B مزمن دارند باید به طور منظم برای کنترل علائم بیماری کبد مورد بررسی قرار گیرند.

علائم و نشانه های ابتلا به هپاتیت B

زمانی که فردی برای اولین بار به ویروس هپاتیت B مبتلا می شود، احساسی مانند سرماخوردگی‌ دارد. در برخی افراد علائمی از زرد‌ شدن پوست و چشم ها مشاهده می شود.

این علائم معمولا بهبود می یابند و البته ممکن است چند هفته تا چند ماه ادامه پیدا کنند.

بسیاری از افراد طی شش ماه بهبود می یابند. در صورتی که بیماری برای مدت طولانی در بدن باقی بماند، اصطلاحا هپاتیت مزمن نامیده می شود.

در بسیاری از موارد، هپاتیت B مزمن منجر به بروز علامت و نشانه ای نمی شود. اما به مرور زمان عفونت می تواند منجر به بروز سیروز کبدی شود. برخی علائم سیروز عبارتند از:

•  تورم شکم و پاها، تجمع مایع در ریه ها
  • کبودی و خونریزی
  •  مشکلات تنفسی
  •  احساس پر بودن
  • گیج و منگ بودن
  • ادرار تیره
  • احساس خستگی
  • مدفوع خاکستری یا کم‌رنگ
  • درد مفاصل

اما به خاطر داشته باشید هر یک از این علائم ممکن است با بیماری های دیگری نیز مشترک باشد و وجود هریک به تنهایی نمی تواند وجود عفونت را بدن شما اثبات کند. برای تشخیص قطعی این ویروس از تست های آزمایشگاهی تشخیصی هپاتیت B استفاده می شود.

گردآورندگان: حامد صمدیان / مریم راد